fredag 29 juni 2012

EN UNDERBAR DAG I LUND

Då var det dags att bege sig ut på första resan (på riktigt) med sommarkortet. Vi hade diskuterat var någonstans vi skulle åka. Vi hade två alternativ, Helsingborg eller Lund, till slut bestämde vi oss för att åka till Lund.

Morgonen började med att solen sken från en klarblå himmel, men fortfarande lite kyligt i luften. Ryggsäcken packad med lite av varje.


Jag får alltid en speciell känsla när jag stiger av tåget i Lund. Min pappa kommer härifrån och några veckor varje sommar, så långt tillbaka jag kan minnas, tillbringade jag och mina syskon här hos farmor och farfar.

Vi åkte tåg från Småland ner till Skåne och på den tiden tog tågresan nästan en hel dag. Tågen stannade vid alla tänkbara platser och lång tid hade man på sig både vid av- och påstigning. Annat är det nu. Det gäller att vara rask i steget både vid på-och avstigning annars blir man kvar på perrongen eller i tåget.

Vi flanerade på stan, tog en promenad i universitetsområdet samt kulturen.




 Blev också ett besök i Domkyrkan, ett måste när klockan är tolv. Massor av turistbussar och turister. En god middag intogs i Saluhallen.




Lite motion till behövde vi allt och vi valde att promenera i Statsparken och avslutade där med en fika.


Tack vännen min för en underbar dag tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar